tisdag 10 maj 2011

Kunskap bygger på kunskap

I Peter Gärdenfors bok Lusten att förstå så definieras "Kunskap är informationen som har tolkats, värderats och satts in i ett sammanhang" och plötsligt kan vi slippa urvattning av ordet kunskap till att endast handla om fakta. Den löjliga polariseringen fakta - förståelse kan vi lägga bakom oss. Då blir begrepp som att "kunskap bygger på kunskap" intressanta och vi kan också tala om vilken nivå, djup som kunskapskedjan lett till. Ett fint begrepp kan få riktig kraft Progression ett viktigt begrepp som borde vara lätt, ja det tycker jag låter rätt!

I slutet av ovanstående inlägg ställs några frågor: Kan det finnas kopplingar mellan Vem ska ha högst lön? och vilken progression som lett fram till lärarens kunskap och leder det vidare i tankar kring Långsiktig skolpolitik. Jag besvarar frågorna kärnfullt med att 
lärare som presterat väl under långa svåra utbildningar behöver uppvärderas kraftigt om svenska skolan inte ska gå under.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar