söndag 8 maj 2011

Svåra saker ska löna sig även för lärare

freedigitalphotos.net
En stor debatt fram och tillbaka har brutit ut kring Villka är de lätta ämnena och det handlar om att Metta Fjelkner twittrat "Lärare med längsta studietiderna och tunga ämnen i grund- och gymnasieskolan måste få konkurrenskraftiga löner…" Det är förstås väldigt luddigt om vad det handlar om och en del hävdar att det är förberedelsetid, elevutmaningar, .... även om jag undrar om det inte handlar om att vilka ämnen som är svåra att lära sig. Vilka ämnen har en lång progression fram till att man kan tillräckligt mycket som lärare? Jag tycker det kan vara viktigt att fundera kring hur man rekryterar duktiga elever som valt de svåraste gymnasieprogrammen och där fått de högsta betygen i allt från Matematik E till Engelska C. Visst är det dessa elever och den förmågan som behövs för att bli ämneslärare i matematik eller engelska?

2 kommentarer:

  1. Man måste väl vara realistisk och inse att det är skillnad i tyngd på den bakgrundskunskap man behöver som lärare i olika ämnen.

    Vi behöver begåvningarna till läraryrket! Inga andra.

    SvaraRadera
  2. Du har 100% rätt, ibland tycker jag att vi i skolans värld blivit oerhört fega när det gäller att prata om begåvning. Engelskläraren behöver ha begåvning för engelska och långa studier men det är inget vidare rimligt att den som stakar sig fram genom engelskan på högstadiet ska få ett yrke som de inte är bra på.

    SvaraRadera