En bra lärare behöver en bra allmänbildning för att kunna möta många olika elever och en pedagogisk/didaktisk kompetens för att kunna stimulera deras lärande på bästa sätt. Sverige behöver dock kunna erbjuda elever, åtminstone på högstadiet och uppåt, ett rejält djup i kunskaperna och det enda sättet att kunna det är genom att kunna erbjuda en ännu djupare ämneskompetens hos lärarna. Sverige behöver ämneslärare som har båda kompetenserna och det är dags att satsa på deras kompetens innan Sveriges spetskompetenser förtvinar.
BEJAKA DUBBELKOMPETENSEN !!
Ditt budskap är att du är för bredd och djup? Det tror jag alla är och jag har svårt att se något kontroversiellt i ett sådant påstående.
SvaraRaderaDäremot har jag svårt att tolka LR:s olika utspel. De skulle väl satsa på ALLA lärare i grundskolan?
Mats
Jag är för en avgränsad bredd för att få tillräckligt djup. Det oroar mig att en del pratar om bredd som något som omfattar precis allt och en biolog behöver också vara pedagog för att bli lärare men faktiskt inte speciellt intresserad av statsvetenskap och sociologi.
SvaraRaderaJag önskar också att LR kunde vara tydligare med när de för argument för ämneslärare, klasslärare, svensklärare, fysiklärare, lågstadielärare ....... Jag tycker deras utspel om ALLA lärare haltar då de bara samlat argument som gäller en delmängd.