tisdag 17 maj 2011

Peter Gärdenfors om ämneskompetens

I boken Lusten att förstå säger Peter Gärdenfors följande i samband med att skapa förståelse hos eleverna: "En lärare som vill uppnå detta måste, för det första, själv ha en djup förståelse av sitt kunskapsområden. För det andra måste läraren förstå i vilken ordning materialet skall presenteras för att göra det så lätt som möjligt för eleverna att se de relevanta mönstren. För det tredje måste läraren ha goda insikter i de missuppfattningar och andra hinder som eleverna ofta råkar ut för och strategier för att komma runt dessa."

4 kommentarer:

  1. Och bland annat så stavar professorn sitt efternamn med G :-)
    Men det förtar förstås inte det du vill lyfta fram, att ämneskompetens är nästan lika viktigt som att eleverna faktiskt har lust att lära sig :-)

    SvaraRadera
  2. Om inte viktigare. Elweverna kan entusismeras av
    kunniga lärare.

    SvaraRadera
  3. Ämneskompetens är grunden. Ifall eleverna har lust att lära, lär sig utan att det finns något kunnande att lära från så är det väl bara frågan om dum indoktrinering av tokigheter.

    SvaraRadera
  4. Det spelar ingen roll hur bra du kan ditt ämne om du inte lyckas fånga elevernas intresse och väcka deras motivation. Det gör man inte automatiskt genom att vara duktig på ämnet, utan det krävs att man vågar släppa in eleverna och göra dem mer aktiva och delaktiga i sin egen lärsituation.

    Sen är det givetvis också så att om man har förmåga att väcka intresse men inget meningsfullt att säga så är det inte heller så bra...

    SvaraRadera