torsdag 30 december 2010

Att brinna för läraryrket

"Visst kan man brinna utan att bli utbränd. Den bästa lärare jag någonsin har haft är otroligt lågmäld och otroligt lyssnande. Han älskar sitt arbete och sina ämnen och det kom fram, det spred sig och det gnistrade även i hans mycket eftertänksamma och bruna ögon.
Någon kanske skulle kalla honom ljum för att han inte genast ger svar på frågor utan låter eleverna fundera själva – reflektera."
Gertie Hammarberg Tersmeden berättar i en kommentar om den här sköna läraren och jag tänker på min biologilärare med samma återhållsamma stil men vars ögon kunde gnistra mitt på mossen, i skogssluttningen och böjd över något litet vid bäckkanten.
"Du får inte en 1-åring att sitta still och vara med på en samling om du inte levererar en väldigt bra föreställning, det lovar jag dig. Och du behöver göra det varje gång! Slackar du något en dag, då lyfter barnen på rumpan eller börjar pilla på kompisen bredvid"
Maths berättar från förskolans värld men det här med att leverera gäller alla åldrar. På gymnasiet kan du få ha en dålig lektion på gamla meriter men den som överutnyttjar det, kommer att upptäcka att vägen tillbaka till elevernas förtroende är oerhört svår.
Att brinna för läraryrket måste vara som hemmets härd en eld som i första hand hela tiden sköts om. En färd mot den oändliga horisonten ska inte ta några pauser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar