fredag 17 december 2010

Böcker, bibliotek och bragder

När jag var sju så gav min mamma mig en serietidning för varje bok jag läste men hon upptäckte att jag älskade böckerna så mycket att "belöningar" var onödiga. Att läsa en bra bok är numera en belöning jag ger mig själva ibland när jag arbetet mycket. Bibliotek var och är en plats fylld med lycka. Johan Kant diskuterar i inlägget Bibliotek – en hotad kulturinstitution? det här med frihet kontra att odla mångfald som är en av kulturens stora frågeställningar. En fråga där jag hela tiden svänger, jag blir förbannad av att ett gäng kommunister använder våra skattepengar för att i mångfaldens namn kämpa för sin likformighet. Jag älskar dock de icke-marknadsorienterade gamla biblioteken, kulturinstitutioner som byggs av tradititioner och människor som gör sin sak för att de brinner för just den. Tänk att någon skriver om det som de brinner för och fyller sidorna åt mig.




http://www.freedigitalphotos.net/images/Office_and_Stationer_g145-Old_Book_Open_p24289.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar