torsdag 9 december 2010

Curlingskolan

Curlingskolan måste bort skriver GP's Malin Lernfelt. En av mina favoriter bland bloggarna Tysta tankar kastar sig frejdigt in i debatten med Nu vädrar de storslaget reaktionära skoldebattörerna morgonluft och drar paralleller mellan Malins tankar och förespråkande av aga. Härlig debattglöd. Det kan dock vara intressant att besöka Johan Kant och läsa Polarisering mellan motivation och bedömning och att det är just att nå alla elever som är själva målet. Är det återigen så att de "snälla"  förslagen som ska hjälpa de svaga stjälper just dem. Kanske är det så att Malin har ett viktigt budskap?
PS. Inlägget Inre och yttre motivation ger intressant belysning av problemet.


2 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut att Malin Lennerfelt har en poäng. Jag tror att vi sviker eleven genom att inte ställa krav. Dessutom är det de allra svagaste som förlorar mest på curling. Jag tror heller inte att det finns en motsättning mellan inre och yttre motivation. Läs gärna ett av mina tidigare inlägg som tar upp just detta.

    http://lararegertie.blogspot.com/2010/10/inre-och-yttre-motivation.html

    Åter igen handlar det om dialog och kommunikation.

    SvaraRadera
  2. Hänvisar till ett riktigt kraftigt negativt inlägg om det här.

    http://skolaochutbildning.wordpress.com/2010/12/10/these-children-that-you-spit-on/

    Det är absolut så att Malins text kan provocera!

    SvaraRadera