I en artikel i GP Lärarlegitimationen ingen quick fix för skolan skriver arbetsgivarparterna upp en mängd önskemål som bör uppfyllas för att införandet av lärarlegitimation ska bli bra men jag skulle vilja höra vilket ansvar arbetsgivarparten tänker ta för att göra reformen bra. Jag ser serien 9A och upprörs av två saker, dvs obehörig usel lärare i fysik och obefintlig stöttning av unga lärare under sin första tid i yrket. När man läser GP artikeln får man intrycket att det den vanliga obehöriga läraren är en kunnig yrkesman där det bara saknas lite formalia men sanningen är att den vanliga obehöriga läraren är som Malin i 9A och att undervisningen är usel. Det finns många som liknar henne.
Fortfarande är elevkullarna på väg ner i stor utsträckning och det finns en oerhörd möjlighet att byta ut obehöriga lärare för elevernas skull. Det är mycket ökad kunskap för liten ekonomisk insats så kommuner se till att ni får fram pengarna för att övertala duktiga gamla lärare att hoppa in som mentorer, stanna ett år extra. Se till att ni lockar fler till att satsa på yrket och fånga upp de som är på väg därifrån med bra arbetsvillkor och extra pengar. Det kommer att vara ytterst lönsamma investeringar i elevernas kunskaper och en möjlighet att bryta svensk skolas nedåtgående spiral.
Dags att satsa positivt på svensk skola.
Ge eleverna kompetenta lärare är ett inlägg väl värt att besöka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar